Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?

Kimlik, kisinin kim ve ne oldugunu belirten bir aidiyettir...
Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 15.04.2021
Okunma Sayısı : 1054

Kimlik, kisinin kim ve ne oldugunu belirten bir aidiyettir. Genel olarak vatandaslik ve dindarlik olmak üzere iki çesit kimligimiz vardir. Vatandaslik kimligini, sahip oldugumuz devlet verir; dindarlik kimligimizi de dinin sahibi Allah verir. Her ikisi de tercihlerimiz sonucunda verilmektedir.

Basta sunu belirtelim ki bir ülkenin/devletin kimligini tasimak nasil o devletin yasalarina uymayi zorunlu kiliyorsa, Müslüman kimligini tasimak da Islam dininin yasalarina/ilkelerine uymayi zorunlu kilar.

Bu kisa girizgâhtan sonra, Islam dinini tercih edip “Müslüman kimligi” tasiyanlarin kimlik sorunu üzerinde durmaya çalisalim.

Basta da belirttigimiz gibi, söz konusu “Müslümanlik” ise, kimligi veren bizzat Allah’tir. “O, size “Müslüman” adini verdi.” (Hac 78) Müslüman adini veya kimligini tasimak, Islam dininin bütün ilkelerine gönül rizasiyla “evet” demektir. Müslüman olmak, bir tercih ve aidiyet meselesidir. Kime, neye ait oldugunu bilip, ona göre yola koyulmaktir.

Islam dininin ilkelerine gönül rizasiyla “evet” deyip Müslüman kimligine sahip olanlarin öncelikle yapmasi gereken is, kimligin kisiye yükledigi hak ve sorumluluklari dinin sahibinden (kitabindan) ögrenmektir. Dinin sahibinden degil de baskalarindan ögrenmeye kalkarsaniz, kimligin özüne zarar verirsiniz. Kimlik kirilmasina neden olmamak için dinin kaynagi (Kur’an) temel referans kabul edilmelidir. 

Bir kisi kendi özgür iradesiyle Müslüman olmayi tercih ettiginde, onun emredildigi (tasidigi) kimlikte su yazilidir:

“Süphesiz benim salatim (duam), ibadetlerim, hayatim ve ölümüm tüm varliklarin Rabbi olan Allah içindir. O’nun hiçbir ortagi yoktur. Bana böyle emredildi. Ben, Allah’a teslim olanlarin ilklerindenim.” (En'am suresi 162)

“O’nun hiçbir ortagi yoktur” argümanina, “sözde” hiçbir Müslümanin itirazi yoktur, olamaz; ancak özde ve fiiliyatta pek çok kimse -bilerek veya bilmeyerek- uluhiyette, rububiyette ve ubudiyette O’na onlarca ortak peyda eder. Öyle ise, Allah’a sirk kosmamak için, Allah’in nasil bir ilah ve yetkilerinin neler oldugunu her Müslümanin adi gibi bilmesi zorunludur. Bilinmelidir ki hem siyasi alanda hem de teoloji alaninda, Allah’in yetkilerini kendilerinde veya baskalarinda görenler, açikça sirke düsmüslerdir.

Siyasi alanda Allah’in ahkamini gereksiz görenler, teolojik alanda ona buna “sefaat yetkisi” verenler, sirkten ari olamazlar; zira “yaratma Allah’a ait oldugu gibi, hüküm de Allah’a aittir. Binaenaleyh, Allah’in ahkamini ve ilkelerini ciddiye almayanlarin kimlik sorunu yasadiklarini bilmek lazim. Teolojik alanda da –müsriklerden ödünç aldiklari- “sefaat yetkisi”ni ona buna verenler, kimliklerini muhafaza ettiklerini iddia edemezler, kendilerini kurtaramazlar; zira “sefaat yetkisi” bütünüyle Allah’a aittir. Bu konuda –melekler hariç- hiç kimseye yetki vermemistir.

Bilindigi gibi, Allah’in varligi ve birligi konusunda Mekke müsriklerinin bile itirazi yoktur; ama Allah, bazi varliklari sefaat için araci yapmalarindan dolayi onlari “müsrik” olarak vasiflandirdi. Bugün de modern dünyada müsriklerin, Allah’in varligi konusunda kuskulari yoktur; ancak onlarin fikriyatinda Tanri, evreni yaratan, fakat insanlarin islerine müdahale etmeyen bir tanridir. Yani modern çagin müsrikleri, esasen deisttir.

Öyle ise, Müslüman kimligi tasiyanlarin tevhit -uluhiyet, rububiyet ve ubudiyet- konusunda dogru bilgiye sahip olmasi ve çok hassas davranmasi Islam inancinin geregidir. Bu hassasiyeti tasimayanlarin “benim salatim (duam), ibadetlerim, hayatim ve ölümüm tüm varliklarin Rabbi olan Allah içindir” deme lüksü olamaz. Gerçekten hayatimizin “kim veya kimler için” olduguna, yani hayatimizda kimlerin ve nelerin öncelikli olduguna dönüp bakmamiz, kendimizle yüzlesmemiz vaciptir. Aksi takdirde iman nazariyesi anlamsiz kalir.  

Kimlik kirilmasina/krizine girmemek için yapilmasi gereken ikinci is, seref ve itibari (mesruiyeti) baskalarinin yaninda arayarak degil, kimligi bizzat veren Allah’in yaninda yer alarak kazanmaktir; zira kimligimizin mesruiyeti Allah’a aittir; ama maalesef Müslüman kimligini tasiyanlarin ekseriyeti bu noktada kimligin verdigi sorumlulugu terk ederek, seref ve itibari baskalarinin yaninda aramaktadirlar.

Müslüman kimligine sahip çikmak için yapilmasi gereken bir üçüncü is, onun bunun adami olmaktan kaçinmaktir. Geçmisin iyi/dogru müktesebatindan yararlanirken, hiçbir mezhebin, tarikatin, cemaatin veya sahislarin müntesibi degil, sadece Kur’an ve elçisinin müntesibi olma zorunlulugumuz vardir. Müslüman kimligine zarar veren, Müslümanlari bölüp parçalayan adi “ehl-i Sünnet” de olsa, asla müntesibi olmamaliyiz. Intisab edecegimiz tek kimlik var; o da “Islam” kimligidir. Binaenaleyh biz, “ehl-i sünnet” degil, “ehl-i Islam” kimligini tasidigimizi asla unutmamaliyiz.

Çagimizda kimlik kirilmasina/krizine neden olan olgulardan bir digeri de Müslüman kimliginin, modern çagin popüler kavramlari olan demokrat, laik, liberal, hümanist gibi fenomenlerin gölgesinde kalmis olmasidir. Çagimizda maalesef bu kavramlar “din” gibi veya dine paralel olgular seklinde algilanarak Müslüman kimliginin üzerine çikarilmaktadir. “Laiklik ve demokratlik” o kadar baskin ki “Müslümanlik” ya unutulmus ya da silik kalmistir.

Hülasa -konuyu uzatmadan- belirtelim ki her iddia sahibinin iddia ettigini ispatlamasi zorunludur. Hal böyle iken, çagimizda “Müslüman” oldugunu iddia edenlerin kahir ekseriyeti ya kimlik krizi yasiyor ya da sahte kimlik tasiyor. Bilinmelidir ki Müslüman olarak tasidigimiz kimlik, Allah’in belirledigi renkteki (sibgetullah) kimliktir. Sibgetullah, Islam’in ilkelerini ve degerlerini tasimak demektir. Yani hayatimizi nasil yasayacagimizi, hangi kaynaktan bilgilenecegimizi, neleri kabul, neleri ret edecegimizi, kimleri dost, kimleri de düsman olarak görecegimizi bilip hayata aksettirmektir.

Dolayisiyla Müslüman kimligi tasidigini iddia edenlerin, “sahte kimlik” tasiyip tasimadiklarina dikkat etmeleri zorunludur. Bunun için de yapilmasi gereken is, Kur’an’i hayata sahip olup olmadiklarini test etmeleridir. Bilinmelidir ki Kur’an ilkeleriyle bagdasmayan bir hayat sergilemek, kimlik krizine neden olmaktadir.

Selam ve muhabbetlerimle…
Besir ISLAMOGLU 

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
M. Cihad ULUÇ
17.4.2021 12:14
O gün Rahman'in izin verdigi ve sözünden hosnut oldugu kimseden baska, hiç kimsenin sefaati fayda vermez. (Taha-109 ) - Demekki Melekler hariç Allah'in sefaatine izin verdigi kisiler var ... O'ndan baska yalvarip durduklari seyler sefaat de edemezler; ancak bilerek gerçege sahitlik eden kimseler baska ! (Zuhruf- 86) - Bu ayette Allah'in sefaatine müsade ettigi kisilerden bahseder ... " Rahmanin nezdinde bir ahd almis olan kimseden baskalari sefaate malik olamiyacaklar" (Meryem 87) Bunun gibi bir çok ayet Sefaat edebilecek müstesna kisiliklerin ve kimliklerin Özelliklerini sayarak bize tanitir, sizin tabiriniz ile Kimlik okumayi ögretir , Bununla birlikte Sefaat edilebilinicek kisilerin özellik ve kimliklerini de belirtir Allah , Mesela Taha Sûresi 109. ilmi Kelama göre birde su sekilde tefsir edilir "Rahmanin izin verdigi ve sözünden hosnut oldugu kimseden baska hiçkimseye (hiçkimseye) sefaat fayda vermez " Diyede izahat ile ayni zamanda Sefaate Mazhar olabilmenin sartlarida Kuran'da ögretilmis hamdolsun ... Zira Efnedimiz sav in "Kizim Fatima namazini kil, Babam peygamberdir diye güvenme, Allah'a itaat et" (Buhari - Tirmizî) hadisi serifi Meshurdur. Fakat bu SEFAAT kavrami yanlis anlasiliyor diye , bizim Sefaat kavramini inkar edecegimiz, etmemiz anlamina gelmez GELMEMELI ... Cemaatler ve Tarikatler konusunda çok güzel bir noktaya degindiniz hocam , Allah razi olsun " Kimlik kirilmasina/krizine girmemek için yapilmasi gereken ikinci is, seref ve itibari (mesruiyeti) baskalarinin yaninda arayarak degil, kimligi bizzat veren Allah’in yaninda yer alarak kazanmaktir; zira kimligimizin mesruiyeti Allah’a aittir" izahatiniz gerçekten çok güzel , Allah razi olsun diyorum bu itikadî ince noktaya degindiginiz için ... Bu dogrultuda Cemaatlerin veya Tarikat lerin müntesibi olmamak gerektigini vurgulamissiniz hocam , amenna böyle bir itikada sahip olmadan herhangi bir cemaat veya Tariaktin müntesibi olmak elbetteki yanlis demiyorum çünkü dogrular kisilere ve sartlara göre degisir biz bunu Efendimiz in ayni sorulara soranlara göre farkli cevaplar vermesinden ögreniriz ama tam anlami ile dogru olmayacaktir , bizde zira Cemaatlerin Ümmet kavramindan bagimsiz bir zihniyete, Ümmetin birlik ve vahdet çatisindan ayri bir zihniyete veya Hayr ve serefi Allah in yaninda olmakda degil kullarin yaninda olmak da arayacak bir zemine gelmesini elestiririz , fakat bunlarin yaninda Vahdet çatisi altinda insanlarin baska baska meslek ve merrebler gösterdigi için kendi meslek ve mesreblerine göre cemaatler ve Tarikatler vasitasi disiplini, egitimi yolu ile Allah'a varan yollards ilerlemesini de yadirgamaz , bunu yanlis göstermeyiz ... Bir kaç kötü örnegin teskil etmesi sebebi ile veya bu topluluklar içerisinde, her yerde olabilecegi gibi hakikati kavrayamayip tarikati gaye edinecek Tarikati amaç edinecek insanlar var olacak diye , köklü köklü bir gelenegi bir Disiplini ve bir Gaye yi kötülemek, zan altinda birakmak , tahfif etmek , tahkir etmek de bir müslümanin kimligine yakismayacak tabiki ... Zira bu sekil bir davranis ve anlayisin , Batida Medyada kötü gösterilen bir Islam profili neticesi Insanlarin tüm müslümanlara ve Islam'a düsman olmasi gibi , uzaktan bir sui zan ve ön yargili davranisin dan farki varmi dir ? Hem böyle söyleyen bir insanin, Islam'a Bin küsur yil hizmet etmis bir milletin içerisinde kendi Atalarinin ve Idarecilerinin de farkli Mesrebler içerisinde birer Dergaha gönül baginin oldugunu , saygisinin oldugunu bilmemesi kadar abes birsey olabilir mi ? ... Sefaati yanlis kavrayanlarin varligi sebebi ile Sefaati inkar etmek de , Cemaat ve Tarikatin maksadini, üslubunu yanlis kavrayanlarin varligi sebebi ile Bunlari inkar de Pireye kizip yorgan yakmak gibidir ki ... bir farkla, burada yakilmak istenen yorgan Hakikatlerin içinden bir parça oldugu için , Dikkat etmek gerekir ... Elestirdiklerimizden bir farkimiz olmali ... Kaleminize saglik tesekkür ederiz ... Bu arada nacizane Soy Isminiz de dikkatimi çekti, Rabbimm müsemma kilsin ... (M. Cihad ULUÇ)

YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!