Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz?

Hayatimiza yön verecek ve istikamet üzere yürümemizi saglayacak ne aradik da Kur'an'da bulamadik?...
Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz?
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 29.03.2022
Okunma Sayısı : 883

Hayatimiza yön verecek ve istikamet üzere yürümemizi saglayacak ne aradik da Kur’an’da bulamadik? Aradigini bulamayanlar, Kur’an’i hangi maksatla ve nasil okumaktadirlar?

Basta sunu belirtelim ki Kur’an’nin yetersizligini iddia edenler, Kur’an’in ne maksatla indirildigini ve nasil okunmasi gerektigini kavrayamamis kisilerdir. Müslümanlarin, Kur’an’a dönük tarih boyunca karsi karsiya kaldigi sorunlar, yapisal (ilkesel) sorunlardir. Kur’an’daki bu evrensel ilkeler çerçevesinde sorunlara yönelmedikçe anlasilmayacaktir ve sorunlari çözmek kolay olmayacaktir.

Her seyden önce bilinmelidir ki Kur’an kitabinin indirilme amaci, Allah-kainat, Allah-insan ve Insan- kainat üzerinde düsünmek, aralarindaki diyalektigi görüp hakikate ulasmaktir. Bunu basarmanin yolu da düsünmekten geçer. Düsünmek için de insanda var olan tefekkür, tedebbür, teemmül, tezekkür, tefekkuh gibi akli ve kalbi melekelerin (muhakemenin) aktif hale getirilmesi gerekir. Bu melekeler aktif hale getirilmeden saglikli bir düsünceden söz edilemez ve dolayisiyla Kur’an kitabi da dogru anlasilamaz.

Mesela bir ayette; “onlar, Kur’an’i tedebbürle (inceden inceye düsünerek) okumuyorlar mi; yoksa kalpleri kilitli mi?” (47/24)

Insan, Allah’a ve indirdigi kitaba karsi sorumludur. Dolayisiyla yukarida sayilan melekeleri aktif hale getirerek Kur’an’i okumak, onun derin anlamlari üzerinde tefekkür etmek, kainat/varlik ayetleri üzerinde çalisip bilim üretmek, hadiseler arasindaki sebep-sonuç (determinizm) üzerinde yogunlasmak, verilen nimetler üzerinde düsünerek hamd etmek, dünyanin ve içindekilerinin geçici ve aldatici oldugu bilincini kazanmak ve gelecege yönelik fikih üreterek tedbir almak insanin en temel vazifesidir.

Kur’an okundugunda, insani dogru düsünmeye sevk ve tesvik eden çok sayida ayetin oldugu görülecektir. Kur’an, dogru düsünmeyi aklini kullananlara havale etmektedir:

“Kuskusuz, göklerin ve yerin yaratilisinda, gece ile gündüzün art arda gelisinde, akil sahipleri için kesin kanitlar vardir. Onlar ayakta, otururken ve yaslanmisken Allah’i anip, göklerin ve yerin yaratilisi hakkinda tefekkür ederler. Rabbimiz, sen bunlari bosuna yaratmadin; seni her türlü noksanliktan tenzih ederiz. Bizi atesin azabindan koru! derler.” (3/190-191)

Evet, Kur’an’in dogru anlasilmasi için akil ve tefekkür faal halde olmasi ve Kur’an’in tedebbürle okunmasi gerekir. Tedebbürle okunmamasi, kalplerinin kilitli olmasina baglanmaktadir. Demek ki Kur’an’a kalbini açarak tedebbürle okuyanlar, yani, hangi mesajlarin verildigi üzerinde duranlar, onun ne istedigini rahatlikla kavrayacaklardir. 

“Bu Kur’an, ayetleri üzerinde düsünsünler ve akil sahipleri ögüt alsinlar diye sana indirdigimiz mübarek bir kitaptir.” (38/29)

Kur’an ayetlerinin dogru anlasilmasi için öncelikle saglam bir itikat lazimdir. Saglam bir itikatla ayetler üzerinde düsünüp, onun ön gördügü ilmi disiplini elde edeneler, rey ve kiyas metodunu, burhan denilen mantiksal kiyas yöntemini, nazar ve istidlal gücünü kullananlar, istenilen dogru sonuca rahatlikla ulasirlar.

Insanlik için gerekli olan “dogru yolun” tüm ilkeleri, yasalari, hükümleri Kur’an’da ayrintili bir sekilde açiklanmaktadir. “Sana bu kitabi, her sey için bir açiklama, dogru yolu gösteren bir rehber, bir rahmet ve müslümanlar için bir müjde olarak indirdik.” (16/89)

Simdi Kur’an’i yetersiz görenlere soralim; siz neyi aradiniz da Kur’an’da bulamadiniz? Kur’an, muttakiler için hidayet rehberi, yani dogru yolu gösteren ve her seyi açiklayan bir kitap degil midir?

Bilinmelidir ki Kur’an’in ne demek istedigi ve neler ögrettigi ilkeler bazinda ele alinip Kur’an’in kendisinden ögrenilirse, hiçbir sorun yasanmayacaktir. Kur’an, bir yandan indigi dönemin sorunlarina projeksiyon tutarken, diger yandan evrensel ilkeler koymaktadir. Kur’an’in maksadi, kissa, hikaye anlatmak ve olaylari tekraren vermek degildir. Maksat, kiyamete kadar insanlik için lazim olan evrensel ilkeler koymaktir.

Mesela; “sizin Allah’tan baska bir ilahiniz yoktur; o halde sadece O’na kulluk edin” evrensel bir ilkedir, hiçbir zaman ve hiçbir yerde yürürlükten kalkmaz.

Allah, Kur’an’da her ne anlatirsa anlatsin, her ne isterse istesin, mutlaka tümünü ilkeler üzerinden sürdürür. Bu ilkeleri göremeyip hikaye ve edebiyat kismina takilanlar, Allah’in mesajlarini, maksadini ve kendi sorumluluklarini anlayamazlar. Onlar; ayetlerin lafzina, anlatilan hikayelere, sözü edilen kisi ve gruplara takilip kalirlar. Kiyamete kadar insanlara isik tutacak mesajlari dondurur birakirlar.

Halbuki Müslümanlar, akillarini kullanarak maksada yönelmelidirler. Kur’an mesajlarindan ilkeler çikartarak, o ilkelerle insanlarin hayatlarini düzenlemelidir. Sorun üreten degil, sorun çözen olmalidir. Statik degil, dinamik olmalidir. Tarihin nesnesi degil, öznesi olmalidir. Tüketen degil, üreten olmalidir. Bedevi degil, medeni olmalidir. Sürekli alan/dilenen ve baskasina el açan degil, çalisip kazanan ve veren/paylasan olmalidir.

Evet, Kur’an, insanlar için hak, adalet, merhamet, emanet, mesveret, liyakat, kesbiyat, hasenat, salihat, ibadet gibi temel/evrensel ilkeler koyar. Ayetler ne anlatirsa anlatsin, kimlerden söz ederse etsin, verdigi mesajlar mutlaka belirtilen ilkeleri korumaya dönüktür.

Mesela; “Allah; emanetleri/görevleri ehline vermeyi ve insanlari yönetirken adaletle yönetmelerini, hüküm/karar verirken yine adaletle vermelerini emreder” (4/58) ayeti adalet, emanet, liyakat ilkelerini belirlerken,

“Allah; adil davranmayi, iyilik yapmayi ve yakinlara karsi iyi davranmayi emreder. Her türlü fahsayi, münkeri ve bagyi yasaklar” ((16/90) ayeti de adil davranmayi, hasenat sahibi olmayi, insanlara karsi salihatta bulunmayi; her türlü utanç verici çirkin islerden, hayasizliktan ve edepsizlikten; asiriliktan ve haddi asmaktan; selim akla ve sagduyuya aykiri fenaliktan; yanlis ve zararli kötülüklerden; taskinliktan, azginliktan ve zorbaliktan kaçinmayi emrederek ilkelestirmektedir. 

Yine, “mallarinizi aranizda haksiz sebeplerle yemeyin” (2/188);

“ölçmede ve tartmada dikkat ediniz; hileye asla basvurmayiniz” (83/2) ayetleri, insanlarin haklarini korumayi temellendirirken,

“yiyin, için (Allah’in nimetlerinden faydalanin); ancak asla israf etmeyiniz” (7/31) ayetleri de gereksiz harcamayi yasaklayan temel ilke koymaktadir.

Hülasa, Kur’an, yukarida belirtilen disiplinler çerçevesinde okundugu takdirde, insanlik için gerekli olan bütün ilkeler rahatlikla görebileceklerdir. Yeter ki  “Kur’an’dan baska hakem aramayalim” (6/114) ve yeter ki Kur’an’a devri geçmis, islevi kalmamis bir kitap muamelesi yapmayalim.” (25/30) Yeter ki Kur’an’i maksadi disinda (mevtalara, yarismalara, teganniye vs.) okumayalim ve baska hedeflere alet etmeyelim.

Inananlar unutmasinlar ki "bu Kur’an, her seyi açiklayan bir rehber ve bir rahmet kaynagidir.” (12/111)

(NOT: Bu yazidan, “Resulullah’a ihtiyaç yoktur” sonucunu çikartmak, mevzuyu saptirmaktir. Bilinmelidir ki elçisiz Kur’an, Kur’an’siz elçi olamaz.)

Selam ve muhabbetlerimle… Besir Islamoglu

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!