Geçen hafta paylastigimiz makalede “dinin büyük ölçüde hadisler/rivayetler üzerinden tahrif edildigini, dolayisiyla uydurma rivayetlerin önüne geçilmedigi ve bu uydurmalar dinden temizlenmedigi sürece Allah’in dinini dogru anlamanin mümkün olmayacagini ve uydurma rivayetleri görmek için Resulullah sonrasi yasanan olaylara bakmak gerektigini” yazmistik.
Bazi kimseler “uydurma rivayetler ayiklanmis, kaynaklarimizda sadece sahih olanlar kalmis” diyebilirler; ancak kaynaklar tarandiginda isin öyle olmadigini, uydurmalari ve eksik-fazla olarak kaynaklara geçmis olanlari rahatlikla görmek mümkündür.
Simdi “sahih kaynak” olarak kabul edilen Kütüb-i Sitte’de yerini almis ve yüz yillardir okunup aktarilan rivayetlerin bir kismini hatirlatmaya çalisalim; bakalim “uydurma rivayet yok” diyenler, ne diyeceklerdir!
Evet, akil ve vicdani körelmemis olanlara soralim; “Muhammedülemin” vasfina haiz olan Nebi as, sizce bunlari söyler/yapar mi?
1. Namazin önünden geçen birine beddua edip kötürüm olmasini saglar mi?
2. Islam dinini terk edenler için öldürme talimati verir mi?
3. Namaz kilmayanlar için dünyada her hangi bir cezai müeyyide uygulanmasini ister mi?
4. “Hac ve cihat disinda gemi seyahati yapmayin” der mi?
5. “Hz. Havva’dan dolayi kadinlar kocalarina ihanet ettiler” der mi?
6. “Ben olmasaydim bu kainat olmazdi” der mi?
7. “Acve hurmasi yiyene zehir tesir etmez” der mi?
8. “Ölünün arkasindan aglandiginda, ölü azap görür” der mi?
9. “Devenin idrarinda sifa vardir” der mi?
10. “Sinek yemeginize düserse, tam batirin” der mi?
11. “Maymunlar zina ettikleri için recim edildiler” der mi?
12.”Miracda Hz. Musa’nin tavsiyesiyle, namazi 50 vakitten bese indirmek için birkaç kez Allah ile görüsmek zorunda kaldim” der mi?
13. “Hz. Musa, ölüm melegine canini vermemek için tokat atti” der mi?
14. “Ümmetimden 70 bin kisi hesaba çekilmeden cennete girecektir” der mi?
15. “Gümüs kaptan su içen karnina cehennem atesi doldurmustur” der mi?
16. “Ates, beni gören Müslümana ve beni göreni görene asla dokunmaz” der mi?
17. “Cehennemlik olan bir Müslümana, Allah, bir Yahudi ve bir Hiristiyan verecek, günahini bunlara yükleterek cehennemden kurtulacaktir” der mi?
18. “Kadin, at ve evde ugursuzluk vardir” der mi?
19. “Günes Hz. Ali için battiktan sonra tekrar geri geldi; çünkü Ali ikindi namazini kilmamisti” der mi?
20. “Namazin önünden esek, kara köpek ve kadin geçerse namaz iptal olur” der mi? (Buhari’de geçen rivayet) Yine Buhari’de geçen baska bir rivayette ise “Hz. Aise’nin namaz önünde durdugunu ve hatta uzandigini, ancak namazi bozmadigini” belirtmesi açikça çeliskidir. (Müslim’de geçen rivayette ise) “kisinin namazini hiçbir sey bozmaz” denilmektedir.
21. “Kadinlar çok lanet ettikleri ve kocalarina karsi nankör olduklari için cehennemliklerin çogu onlardan olusmustur” der mi?
22. “Adem henüz toprak ile çamur arasinda iken ben peygamberdim” der mi?
23. “Israil ogullari olmasaydi et bozulmazdi ve Havva olmasaydi hiçbir kadin kocasina ihanet etmezdi” der mi?
24. “Müsriklerin çocuklari da babalari gibi ateste olacaklardir” der mi?
25. “Recm ayeti baslangiçta Kur’an’da vardi. O kagidi (ayeti) keçi yedi. Resulullah o ayeti tekrar Kur’an’a almadi” diyenleri dogrular mi?
26. Zina edenler ile ilgili hüküm Kur’an’da belirtilmis olmasina ragmen, Resulullah as, zanilerin recm edilerek öldürülmesini ister mi?
27. “Resulullah, içinde su bulunan bir kab istedi. Ellerini ve yüzünü o kabin içinde yikadiktan sonra içine püskürdü. Sonra da yanindakilere “bu sudan içiniz ve yüzünüze sürünüz” buyurdu. Sizce Resulullah bunu arkadaslarina reva görür mü?
28. “Kim keler hayvanini ilk darbede öldürürse, ona yüz sevap yazilir. Ayrica, Keleri nerede görürseniz öldürünüz; çünkü Hz. Ibrahim’in atesini üflemistir” der mi?
29. “Kocanin vücudu irinle kapli olsa, karisi onu yalayarak temizlese yine de kocasinin hakkini ödeyemez” der mi?
30. “Bir kimsenin baska bir kimseye secde etmesini emretseydim, erkeklerin kadinlar üzerindeki haklarindan dolayi kadinlarin erkeklere secde etmesini emrederdim” der mi?
Bu rivayetler, sahih kabul edilen kaynaklardan alinmistir. Daha yüzlercesini bulmak mümkündür. Bazi kimseler bunlari önemsiz görebilir; ancak bilinmelidir ki bu rivayetlerin salgiladigi hormonlar, dinin kiblesini degistirmektedir. Inaniyorum ki Kur’an’dan haberdar olan her Müslüman, Nebi’ye atilan bu iftiralari asla kabul etmeyecektir.
Sunu da hassaten belirtelim ki 1200 yil önce bu rivayetleri tedvin edenleri pek suçlamiyorum. “O zamanki konjonktürde ancak bu kadarini yaptilar” derim; fakat keske senet zincirine önem verdikleri kadar “metin” denilen asil söze de önem verselerdi! Asil suçladiklarim, bugün her türlü bilgi ve belgeye sahip olduklari halde, uydurulmus (Nebi as’a atilan) rivayetleri görmezlikten gelerek Kur’an’in üzerine çikartanlar veya Kur’an’la esit hale getirip Kur’an’i itibarsizlastiranlaridir.
Hakki teslim etmek adina belirtelim ki rivayet mirasini tümden inkar etmek mümkün degildir. Rivayet mirasini inkar etmek, bütün tarihi bilgileri yok saymak olur ki bu açikça akil tutulmasidir. Onun için yapmamiz gereken sey, rivayetlerin (mirasin) ne tümünü almak, ne de tümünü ret etmektir. Seçici olmak yani, Cevheri cüruftan ayirip sadece cevheri almak gerekir. Tabi ki bu kolay degildir ve kisiden kisiye farkli olacaktir; ancak Kur’an’i merkeze alip, selim akilla hareket edenler, bu isin üstesinden daha kolay geleceklerdir.
Selam ve muhabbetlerimle…
BESIR ISLAMOGLU
(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)