ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER

Geçen gün bir grup arkadaşla Kur’an’da geçen adem/beşer, iblis/şeytan, melek, cin, cennet-cehennem gibi mevzularda konuştuk, hatta tartıştık. Anladım ki Kur’an ayetlerini doğru anlamamanın önündeki engellerin başında Allah tasavvurumuz gelmektedir.
ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 27.08.2023
Okunma Sayısı : 745

ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER

 

Geçen gün bir grup arkadaşla Kur’an’da geçen adem/beşer, iblis/şeytan, melek, cin, cennet-cehennem gibi mevzularda konuştuk, hatta tartıştık. Anladım ki Kur’an ayetlerini doğru anlamamanın önündeki engellerin başında Allah tasavvurumuz gelmektedir.

 

Allah tasavvuru; kişinin zeka gelişimine, edindiği bilgiye ve hayat tarzına göre Allah’ı zihninde canlandırması ve anlamlandırması demektir. Binaenaleyh, Allah tasavvurumuz, İslamı nasıl anladığımızı ve hayatımıza nasıl yansıttığımızı belirleyen ve şekillendiren etkenlerin başında gelir. 

 

Allah tasavvurumuz nasıl ise, dini hayatımız da ona göre şekillenir. Doğru Allah tasavvuru ve doğru din anlayışı, ancak doğru bilgiyle mümkün olacaktır ki o bilgi de Kur’an’da yer almaktadır.

 

Ontolojik bir varlık olarak Allah mutlak gaybdır ve mahiyeti asla bilinmez; ancak Allah, Kur’an’da anlatılan sıfatlar üzerinden teşbih yoluyla bilinebilir. Allah’ın kendisini bize tanıtmasında bir sorun yoktur; sorun, bizim Onu nasıl algıladığımızdadır. Allah kendisini sıfatların en güzeliyle tanıtmaktadır. Bu sıfatları ve özellikleri öğrendiğimizde Allah’ın “ne olmadığı” rahatlıkla kavranacaktır.

 

Nasıl bir Allah’a/Tanrıya inanıyoruz? 

Evet, kimilerine göre Allah, göklerde oturan bir padişah, kimilerine göre Allah, yaratılanlarla “bir” olan tek vücut, kimilerine göre Allah, tek başına değil, meleklerle ve ruhani güçlerle işlerini yürüten bir güç/lider, kimilerine göre ahirette şefaat yetkisini başkalarıyla paylaşan bir hükümdardır. 

 

(Oysa Allah, -melekler dahil- hiç kimseye muhtaç değildir ve hiç bir yerde ortaklara ihtiyaç duymaz. “O gün Allah, benim ortaklarım olarak sandıklarınızı haydi çağırın” der. Onlar geldiklerinde, kendilerine cevap veremediler.”) (18/52) 

 

Evet, kimilerine göre Allah bir hazineydi; bilinsin diye insanı yarattı. Kimilerine göre de yeryüzünde dolaşan ve herkese yardım eden bir derviş/hızırdır.  

Çobanın biri arkadaşına şöyle demişti: “Eğer bir gün Tanrı benim çadırımın önünden geçerse, ona güzel bir kase süt ikram ederim. 

Kimilerine göre tanrı, yaratıp düzene soktuktan sonra işi bırakmış, artık hiçbir müdahalede bulunmamaktadır. Kimilerine göre de evinde oturmuş ziyaretçi kabul etmekte ve kendisine kul/köle olanları ödüllendirmektedir. 

 

Yahudi tasavvuruna göre, tanrı kainatı yaratırken altı gün çalışıp yedinci günde istirahata çekilmiştir. Yine tanrı Yehova Yakup ile güreşerek yenilmiş ve böylece Yakup “İsrail” adını almıştır. 

Hristiyan ilahiyatına göre Tanrı, İsa’yı kendine evlat edinmiş göklere kaldırmış, bazı yetkilerle donatmış ve tekrar yeryüzüne göndererek dünyayı onun eliyle ıslah edecektir.

 

Dedik ya kişiler, zeka gelişimine, edindiği bilgiye ve hayat tarzına göre Allah’ı zihninde canlandırır. Dolayısıyla kimileri sadece Allah’ın adalet ve merhamet sıfatlarını, kimileri de kahhar ve gazap sıfatlarını düşünce sisteminin merkezine alarak Allah tasavvurunu oluşturmuşlardır.

 

Allah tasavvurumuzun doğru ve kolay anlaşılabilmesi için öncelikle ayetlerin doğru anlaşılması gerekir. Onun için de ayetlerin lafzi manalarından ziyade, istenen mesaj ve maksat üzerinde yoğunlaşmamız gerekir. 

 

Mesela, “Rahman arşa istva etti” (7/54) ve “Arş üzerine hükümran oldu; işleri nizama koydu”(10/3) ayetlerini literal anlamını kurcalamaya gerek yoktur. Bu ve benzeri ayetler Allah’ın, her şeye hükümran olduğu, her şeyi gördüğünü, duyduğunu, bildiğini ve işlerini bir sisteme bağladığını anlatan mecazi ifadelerdir. 

Mesela; gıybet etmek, temsili olarak “ölü eti yemek” olarak ifade edilmektedir. (49/12) 

 

Yine Kur’an ayetlerinin kolay ve doğru anlaşılabilmesi için, Kur’an’ın mecaz/kinaye, temsil/mesel yöntemini, ayetlerin siyak ve sibakını (bağlamını), indiği toplumun dil ve kültürünü dikkate almak zorundayız. Bilindiği gibi, ayetlerin inzali tarihsel, mesajı ise evrenseldir. Bu parametreleri dikkate almadan 21. Asrın bilim ve aklıyla hareket edersek, birçok ayeti anlamada güçlük çekeriz. 

 

Kur’an’da “Ashabü’l-karye, (36/13), Davud ve iki hasım (38/21), Adem ve iblis (2/30) gibi kıssalar sembolik değere sahiptirler.

Mesela, adem kıssasını temsili bir anlatım olarak kabul etmeyip lafzi ve düz metin olarak kabul edenler, kıssanın maksadını anlayamazlar. 

Onlara göre adem kıssası, şeklen ve bilfiil yaşanmıştır. Yani Allah, cenneti var etmiş, sonra adem ve eşini, melekleri, iblisi huzurunda toplatarak bunlarla diyaloga girmiştir. Bu diyalogta iblis kendini üstün görerek ademe secde etmeye yanaşmadığı gibi, Allah ile pazarlığa girerek kıyamete kadar yaşama garantisi aldığına inanmaktadırlar. 

 

Oysaki buradaki anlatım, temsili ve aynı zamanda mecazi bir anlatımdır. Haşa, Allah Ademi, İblisi, melekleri toplayıp onlarla oturup konuşmaz. İblisle pazarlığa girmez. Bu temsilde anlatılmak istenen, insana doğuştan, hem melek/iyilik ve hem de iblis/habis taşıma potansiyelinin verilmiş olmasıdır. İnsan fıtratına bunlar kodlanmıştır. İnsan, akıl ve iradesini kullanarak tercihte bulunacaktır. Tercih yapmak, onun kaderidir. 

 

Yani denilmek istenen şudur ki: Ey insan! Sen değerli bir varlıksın; kendi kıymetini bilirsen, melekler bile sana gıpta/secde eder. Lakin bilesin ki sen melek değilsin. İmtihandasın. İblis/şeytan seni yoldan çıkartmaya çalışacaktır. Uyanık ol. İçindeki şeytani dürtülere değil, vahye kulak ver, aklını doğru kullan ki sonra nedamet duymayasın.

 

Demek ki Allah tasavvurumuzun doğru olması için, din anlayışımızın doğru olması, din anlayışımızın doğru olması için, Kur’an anlayışımızın doğru olması, Kur’an anlayışımızın doğru olması için de Kur’an’ın maksat ve mesajları üzerinde yoğunlaşmamız zorunludur. 

 

Dolayısıyla, iki de bir önümüze konulan “Kim Kur’an’ı kendi reyiyle tevil ederse, cehennemdeki yerini hazırlasın” rivayetinin, Kur’an’ı anlamayı engelleyen uydurma bir rivayet (Nebi’ye iftira) olduğunun bilmemiz ve dolayısıyla Kur’an anlama çabalarımızı daha da artırmamız gerekir. Şayet bu rivayet doğru olsaydı, hiç kimse Kur’an’ı yorumlayamazdı ve tüm müfessir ve meal yazarları da cehennemlik olurdu. 

 

Selam ve sağlık dileklerimle…

BEŞİR İSLAMOĞLU-24.08.23

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
Abdurrahman Ateş
27.8.2023 20:53

Allah tasavvuru ifadesi son derece yanlış. Çünkü Allah duyularla hissedilebilen bir nesne değil ki tasavvur edilsin. Peygamber, Kur'an, tabiat vb. şeylerin tasavvuru olabilir

YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!