Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur

Basta sunu temellendireyim ki yillarca yasanan kati gelenegin gölgesinde kalan Müslümanlarin farkli bilgileri dogru anlamalari kolay degildir...
Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 13.07.2022
Okunma Sayısı : 1027

Basta sunu temellendireyim ki yillarca yasanan kati gelenegin gölgesinde kalan Müslümanlarin farkli bilgileri dogru anlamalari kolay degildir. Atalarinin geleneklerine taassup derecesinde bagli olanlar, basiretle olaylara bakamazlar ve hakikate ulasamazlar. “Sahip olduklarimizdan asla vaz geçmeyiz” derler; ancak bilmelidirler ki konjonktür hizla degismektedir. Bu degisime ayak uydurmazsak, Islami fonksiyonel hale getiremeyiz. Fonksiyonel hale getirmeyince, yarardan çok zarar verir insanlara. O bakimdan Kurban sadakasi ile ilgili yazdigim makaleleri özetleyerek maddeler halinde sunmak yararli olacaktir.

1.Kurban; Allah’a yaklastiran her türlü infak ve iyiligi kapsayan sadaka demektir. Fitir sadakasi gibi. Dolayisiyla Allah’in hosnutluguna vesile olacak her türlü infak ve iyilik, ayni zamanda “kurban sadakasi” olarak kabul edilir. (Maide 27)

2. Bütün varliklar bir amaç için yaratildigi gibi, bütün ibadet ve islerimizin de bir amaci olmalidir. Bir eylemin “ibadet” sayilabilmesi için iki sart vardir: Biri niyet ve maksat; digeri de Allah'in koydugu ilkelere göre yapilmis olmasidir. Aksi takdirde ibadet olmaz, Allah'in sevgisine de ulastirmaz.

3. Hayvanlar; insanlar etinden, sütünden, yününden, derisinden ve binek olarak kullanilmasindan yararlansin diye yaratilmistir. Amaci ve ihtiyaç disinda hayvanlari kullanmak, eziyet etmek ve kesmek haramdir.

4. “Kurban kesmek” ifadesi galat/hatali kullanilmaktadir. Kurban kesilmez, sunulur. Hayvan kesilir ve kesilen hayvan “Allah’a yakin olmak için ihtiyaç sahiplerine verildigi ölçüde “kurban sadakasi” sayilir ve o hayvanin adi da “kurbanlik” olur. 

5. Bayramlarda veya sair zamanlarda olsun, hayvanlar ihtiyaç ise “usulüne uygun” kesilir; israf edilmeden ilgili yerlere eti ve diger sakatati verilir. Yoksul ve ihtiyaç sahipleri yararlandigi kadariyla kurban sadakasi olur. Aksi takdirde "kani disari, eti içeri" sloganiyla kurban sadakasi kapsamina girmez.

6. Bir hayvan, “bayram günlerinde kesildi” diye kurban sadakasi içerisinde yer almaz. Ister bayramda, ister bayram disinda olsun, Kurban sadakasi kapsaminda olmasi için, niçin, nasil kesildigi ve nasil tüketildigine baglidir. Dolayisiyla kan akitmayi ibadet kabul edenler, maalesef kurban ibadetini anlamis degillerdir.

7. Kurban sunmak, sadece bayram günlerine has bir durum degildir; her zaman “sükür” adi altinda sunulabilir. Önemli olan, sunulan kurbanin hangi niyetle sunuldugu ve kimlerin yararlandigidir.

8. Kurban sadakasini verenler, zengin kabul edilen kimselerdir. Onlar canlari istedigi her yerde et yiyebilirler. Dolayisiyla “kurban” adi altinda kestirdikleri hayvanin etini kavurma, sucuk, mangal vs. yapip tüketirlerse, o eylemleri kurban sadakasi olmaz. Ihtiyaç sahiplerine verdikleri kurbandir.

9. Kisinin kendisi, basinda durarak hayvanini kestirip kurban olarak ihtiyaç sahiplerine dagitabilecegi gibi, her hangi bir sahsa veya kuruma parasini göndererek –vekaleten- kestirip kurban olarak sunabilir. Mesela, Kizilay, kurbanliklarin parasini –vekaleten- toplayarak hayvanlari kestirmekte ve kesilen etleri kavurma yaparak yoksullara dagitmaktadir.

10. Kurban sadakasi, bir hayvan kestirilerek etini ihtiyaç sahiplerine vermek suretiyle saglanacagi gibi, hayvan kestirmeden o hayvanin parasal degerini -Ramazan bayraminda fitir (fitre) sadakasinda oldugu gibi- ihtiyaç sahiplerine vermekle de saglanabilir. Hatta daha yararli olur. Parayi alan yoksul, böylece diger ihtiyaçlarini da karsilamis olur.

Bilindigi üzere, Resulullah, fitreyi o günkü temel ihtiyaç maddeleri olan hurma, üzüm, arpa gibi gidalardan veriyordu; ama bugün, onlarin degerini para olarak vermekteyiz. Dogru olan da budur.

11. Kurban sadakasi, bir hayvan kestirilerek eti ihtiyaç sahiplerine verildigi gibi, kasaptan belli miktarda et alip ihtiyaç sahiplerine vermek seklinde de olabilir. Hatta kasaplik açisindan düsünüldügünde daha yararli olacaktir; çünkü böylece is ehline verilmis ve kayiplar da önlenmis olacaktir; ancak “kan akitma” düsüncesini akidelestirenler bunu anlayamazlar.

12. Büyük hayvanlari kurbanlik olarak sunanlarin yedi kisi ile sinirlandirilmasi dogru degildir. Ortalama 20 kg bir koyun eti ölçü kabul edildigi takdirde, 200 kg ete sahip bir büyük hayvana hakli olarak on kisi ortak olabilir.

Bilelim ki Allah, kendisine sunulan kurbani (sadakayi) asla geri çevirmez. 10 kg et dagitan 10’un sevabini, 20 kg dagitan da 20’nin sevabini alacaktir. Dolayisiyla hiç kimse, 200 kg gelen bir hayvana “10 kisi ortak olamaz” deme hakkina sahip degildir.

13. Her türlü imkanlarin oldugu bu çagda hayvanlar asla sokaklarda, parklarda kesilmemeli, mutlaka mezbahalarda ehliyetli kasaplar tarafindan kestirilmelidir. Aksi takdirde, sevaptan çok günah kazanilmis olur.

14. Hac esnasinda Mina’da kurban olarak kestirilen hayvanlar da artik orada kestirilmemeli, bedeli Kizilay’a verilerek yoksul halklara gönderilmelidir. Nebi as’in Mina’da hayvanlari kestirmesi ihtiyaçtan kaynaklanmaktaydi; çünkü haci adaylarini baska türlü doyurmak mümkün degildi. Bugün artik, her türlü gidaya ulasmak mümkündür.

Unutulmamalidir ki amaçsiz, anlamsiz, sirf adetlere ve geleneklere dayali bir eylem kurban/ibadet olamaz. Yaptigimiz islerden Allah katinda bir karsilik bekliyorsak, mutlaka “niçin ve kim için” yaptigimizi bilmek zorundayiz. Aksi takdirde islerimizin Allah katinda karsilik bulmayacagini ve kurban olmayacagini (bizi Allah’a yaklastirmayacagini) bilmemiz gerekir.

Bütün islerini Kur’an isiginda, Resulullah’in örnekliginde ve bir gayeye matuf yapanlara selam olsun…

BESIR ISLAMOGLU

Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.

Fotograf: sondakika.com

 

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
Editör'den
17.7.2022 23:31

1- Muhterem hocam yeni yazinizda bahsettiginiz konulari geçen yil iki yaziniz da zaten dile getirmistiniz yazilarinizda bahsettiginiz seyler günümüz itibari ile tamamen size ait olan indi görüslerinizdir fakat Yayin politikamiz geregi yayinlamistik

2- simdiki yaziniz bu iki yazinizin özetidirler..Ama okuyucu açisinda birbirinden kopuk oldugundan sizin bu yazinizdaki üslubunuz buyurgan emredici ve mutlak uygulanmali edasi tasimaktadir.. Kaldiki sizin bu görüslerinizi .geçmiste Yasar Nurii öztürk te dile getirmisti..Islami camia ve cemaatlerde pek kabul gören düsünceler olmamisti Zekeriya beyazin horuz kurban meselesi gibi… Yasar Nuri Öztürk'ün görüsü: http://www.siirparki.com/ynuriduz8.html Zekeriya beyaz kurban görüsü: https://www.milliyet.com.tr/amp/gundem/tavuk-da-kurban-olur-5289012

3- Yazinizi bagimsiz düsünce gurubu anlayisimizla yayinladik …bizim önerimiz assagidaki hususlari temellendirecek kaynaklandiranacak hale getirirseniz iyi olur düsüncesindeyiz..

4- yazinizin birinci maddede belirtilen maide 27 ayetin hiçbir mealde Sizin verdiginiz anlamla ilgisi olacak sekilde rastlamadik ..kurban sadakasi "kurban yerine baska seyler alip vermek gibi” Ama peygamber efendimizin bir degil iki kurban kestigi ise bilinen bir gerçektir..Bakiniz Mustafa Islamoglu nun bu konudaki videosunda

5- üçüncü maddede Sanki Kur&rsquoan&rsquoda ve hadiste hiç kurbanla ilgili bir emir ve herhangi bir sey yokmus gibi "Amaci ve ihtiyaç disinda hayvanlari kullanmak, eziyet etmek ve kesmek haramdir.” Ifadesi ile kurban kesmenin haram oldugunu ima ediyorsunuz bunu temellendirmemiz kaynak vermenizi istiyoruz

6-Mevzu kurban bayrami günlerinde kurban kesmek oldugu için diger günlerde kesilen kurbanlari bu manada Islam âlimleri degerlendirmemislerdir.. tabi siz senenin her günü hacin yapilacagini düsündügünüz için ve bu görüslerinizi daha önceki hac ile ilgili makalelerde ifade etmistiniz..sadece Zilhiccenin belli günlerindeki hac ibadetinin zamaninda kabul etmiyorsunuz ….bu açidan kurban düsünceniz size mantikli gelebilir ama Islam tarihi boyunca Öyle bir uygulama olmamistir..Var ise kaynaklandirabilirseniz kuran ve sünnet noktasinda mütesekkir oluruz..

7-yazinizin onuncu maddesinde ki görüsleriniz ile ilgili ayet yada hadis bu konuda ifade edilen görüsler var ise kaynaklandirabilirmisiniz..

8- onbirinci ve onikinci maddelerde ise bugüne kadar bilinen ve uygulanan Rabbin için kurban kes anlayisinin tam disinda kasaptan et alip dagitmak yahut 20 kg esasinca yedi degilde on kisinin veya daha fazla kisinin kurbana ortak olacagi görüsleri belki ilk defa duydugumuz düsüncelerdir..Bu konudaki görüslerimizi de temellendirmenizi istiyoruz.

9- yazinizin 12. maddede belirttiginiz kurbanlar artik Mina&rsquodan kesilmemelidir fikrinizin arkasinda sakin kabeye gitmeye de gerek yok tavafada gerek yok arafat vakfvesine de gerek yok gibi düsünceleriniz var ise bu sizce dogru olabilir ama bunlari Islami literatürde biz rastlamadigimiz için evet diyemiyoruz..Bunlari da temellendirebilirsiniz memnun oluruz Sonuç olarak kiymetli hocam yukarida siralanan seyleri kabul etmeye gerek yok bu böyledir diyorsunuz yapacak birsey yok… Açiklama ve cevabinizi bekliyor hayirli çalismalar diliyoruz.. Hikmet Akademisi Yayin Kurulu

YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!