Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir

Had (ç.hudud) kavrami; sinir, çizgi, ölçü, hüküm, yasa, haram gibi anlamlara gelir. Haddini bilmek ise...
Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 22.02.2022
Okunma Sayısı : 1637

Had (ç. hudud) kavrami; sinir, çizgi, ölçü, hüküm, yasa, haram gibi anlamlara gelir. Haddini bilmek ise, basta Allah’in belirledigi haram sinirlara riayet etmek ve yaratilanlara karsi “ölçülü” davranmaktir. Diger bir ifadeyle, kisinin, kendi yetki ve degerlerini bilmesi ve bunlari dogru kullanmasidir.

“Haddini bilmeyi” iki kategoride ele almak lazim. Birincisi, Allah’in belirledigi sinirlara (yasa ve hükümlere) ittiba etmek, ikincisi de kendi güç ve imkanlarinin farkina vararak toplumda ölçüyü asmamaktir.

Allah; insanlara genis bir (mübah) alan biraktiktan sonra, bir takim sinirlar çizmis ve bu sinirlarin asilmamasini istemistir. Mesela; evliliklerde ve bosanmada bir takim sinirlar koyarak aile yapisinin adalet üzerine (muntazam) insa edilmesini istemis ve demis ki “bunlar, Allah’in hudududur; onlari asmayin. Kim Allah’in hududunu asarsa, onlar zalimlerin ta kendileridir.” (2/229, 230, 65/1, 58/4) )

Kisi, insan olarak kalmak istiyorsa, Allah’in kainattaki düzenine ve yeryüzündeki sünnetullaha (yasalara) karsi hassas olmali, o düzeni titizlikle korumalidir. Allah, insana hangi görev-sorumluluk yüklemis ise, insan o sorumlulugunun bilincinde olmali ve hakkiyla yerine getirmelidir. Dolayisiyla sorumlulugunu yerine getirmeyenler, hem Allah’a, hem de topluma karsi haddi asan “hadsiz” kimseler olmaktadirlar.

Simdi, Kur’an’in isiginda “hadsizlik” ile ilgili örnekler sunalim.

1. Allah, insanlara ayrintili bir sekilde din ögretmisken, bu dini dikkate almaksizin ve Allah’in kitabina dayanmaksizin hükümler koymak -adeta Allah’a din ögretircesine- yeni/bidat bir din icat etmeye kalkismak en büyük hadsizliktir.

Böyle davrananlari Allah söyle uyarmaktadir: “De ki Allah, göklerde ve yerde olanlari bilmekteyken, siz Allah’a din mi ögretiyorsunuz!” (49/16)

2. Allah’a iman ettigini söyleyenlerin, Allah’in yetki ve tasarruflarini baskalariyla paylasmasi hadsizliktir. Mesela; “sizin için O’ndan baska hiçbir veli ve sefaatçi yoktur; hala anlamiyor musunuz” (32/4) buyurmasina ragmen, ahiretteki hesap için veli ve sefaatçiler beklemek, hadsizliktir.

3. Allah’in insanlar için temiz ve helal kildigi seyleri haram, kötü ve zararli olan seyleri helal kilmaya kalkismak hadsizliktir. Bu hususta Allah söyle emrediyor:

“Ey iman edenler! Allah’in size helal kildigi tayyibati (iyi ve temiz nimetleri) haram etmeyin ve (Allah’in koydugu) sinirlari asmayin; çünkü Allah haddi asanlari sevmez.” (5/87)

4.Toprak ve sudan yaratildigini adeta unutarak, zamanla büyük bir güce ulastigini zan edip insanlara zulmetmeye kalkismak, maddi-manevi zarar vermek, hak ve hukuka riayet etmemek hadsizliktir; zira Allah, savas halinde bile haddi asmayi (asiri gitmeyi) yasaklamistir.

“Sizinle savasanlara karsi Allah yolunda siz de savasin; lakin asiri giderek haddi asmayin; zira Allah, haddi asanlari sevmez.” (2/190)

5. Bir kimsenin, uzmanlik alani (veya yeterince bilgi sahibi) olmadigi konularda konusmasi, bildigini zan edip ahkam kesmesi hadsizliktir. Bir konuda yeterince bilgi ve belge sahibi olmayanlarin, okuyup veya uzmanindan sorup ögrenmesi gerekir. Allah, bilmeyenlerin, zikir ehlinden sorup ögrenmelerini istemektedir. (16/43) Maalesef insanlarin çogu,  her konuda bilgi sahibi oldugunu zan ederek konusmakta ve haddini asmaktadirlar.

Diger taraftan, bilim adamlarina sorulmasi gereken bir konuyu, bilim adamlarina (uzmanina) degil de kocakari türünden bilgilere sahip olan kimselere götürmek; mesela tipla/saglikla ilgili bir problem hakkinda -uzman olmadigi halde- insanlara yanlis bilgi vermek veya problemi hoca, baba, dede, seyh gibi kimselere götürmek cehalettir, hadsizliktir. Bilimsel/tip alaninda uzmanligi olmayanlarin hastalari kabul edip tedavi etmeye kalkismalari da yine hadsizliktir, küstahliktir. 

6. Liyakatli ve ehliyetli olmadigi halde görev ve sorumluluk istemek, yüklendigi görevi hakkiyla yerine getirmemek, görevi kötüye kullanmak, gerekli zamanlarda ve gerekli yerlerle istisare etmemek zulümdür, hadsizliktir.

“Biz emaneti göklere, yere ve daglara teklif ettik de onlar onu yüklenmek istemediler; ondan çekindiler. Onu insan yüklendi; zira insan çok zalimdir, çok cahildir.” (33/72)

Hülasa, haddini bilmek, kendini bilmektir. Kendini bilmek; nerden geldigini ve nereye gidecegini, gücünü, yetkisini, yetenegini, kiymetini, edebini, degerlerini, neler yapabilecegini, nelere karsi sorumlu oldugunu bilmek ve adaletli-ölçülü davranmak demektir. (17/35)

Haddini bilen kimse, hakkinda bilgi sahibi olmadigi konularda “biliyormus gibi” hareket ederek cehaletini ortaya koymaz; yeterince bilgi ve belgeye sahip olmadan fikir beyan etmez; iftira kabilinden açiklamalardan uzak durur; her konuda sorumluluk bilinciyle hareket ederek haddini asmaz.

“Hakkinda kesin bilgi sahibi olmadigin seyin pesine düsme; zira kulak, göz ve kalbe sahibi olman, seni sorumlu kilmaktadir.” (17/36)

Haddini bilen insan, yeryüzünde kibirli ve alayli hareket etmeyen, para ve makam gücüyle egosunu öne çikartmayan (tevazu sahibi), sahsiyetini ve onurunu düsünen “saygin” kisi demektir. Her alanda aklini kullanan, kulaklarini ve gözünü açan,  tefekkür ve tedebbür eden, okuyup bilgi edinmeye çalisan ve baskalarini körü körüne taklit etmeyen kimsedir.

Evet, haddini bilmek, “insan” olmaktir. Insanca yasamak isteyen kisi, basta ana, baba, çocuk, es, kardes olmak üzere “insan” olan herkese karsi yükümlülügünü bilen ve asla haddini/sinirini asmayan kisidir. Toplumda nerede ve nasil konusacagini, oturup kalkmasini bilen, zulüm ve kibirden kaçinan, ahlak/edep ölçülerine riayet eden ve cehalet ve patavatsizliktan kaçinan kimsedir.

Öyle ise, insanca yasamak isteyen kimse, önce haddini bilmeli; nefsini hesaba çekmeli (91/9), kötü arzulardan uzak durmali ve hesap vermenin kolay olmadigini unutmamalidir. (79/40) Baskalarini degistirmeye kalkmadan önce, kendini degistirmenin sart oldugunu bilmesi gerekir. Tolstoy’un dedigi gibi, maalesef, “Herkes insanligi degistirmeyi düsünür; ama hiç kimse önce kendini degistirmeyi düsünmez.

Selam ve muhabbetlerimle…  BESIR ISLAMOGLU

(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)

 

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
Editör'den
22.2.2022 23:49

Sayin Hocam Asagida ayetlerde bahsedilen Allah'in sefaatine izin verdigini söyledigi kisiler kimler ve bunlarin verecegi sefaat nasil bir sefaat…Ahirette sefaat yok ise bu ayetler neden bahsediyor..

19 - Meryem Suresi - Ayet 87 لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ اِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمٰنِ عَهْدًا 19.87 -

Rahmanin katinda ahid almislarin disinda (onlar) sefaate malik olmayacaklardir.

20 - Taha Suresi - Ayet 109 يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ اِلَّا مَنْ اَذِنَ لَهُ الرَّحْمٰنُ وَرَضِىَ لَهُ قَوْلًا 20.109 - O gün, Rahman (olan Allah)'in kendisine izin verdigi ve sözünden hosnut oldugu kimseden baskasinin sefaati bir yarar saglamaz.

21 - Enbiya Suresi - Ayet 28 يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْدٖيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ اِلَّا لِمَنِ ارْتَضٰى وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهٖ مُشْفِقُونَ 21.28 - O, önlerindekini ve arkalarindakini bilir; onlar sefaat etmezler (kendisinden) hosnut olunandan baska. Ve onlar, O'nun hasmetinden içleri titremekte olanlardir.

34 - Sebe Suresi - Ayet 23 وَلَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُ اِلَّا لِمَنْ اَذِنَ لَهُ حَتّٰى اِذَا فُزِّعَ عَنْ قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ قَالُوا الْحَقَّ وَهُوَ الْعَلِىُّ الْكَبٖيرُ 34.23 - O'nun katinda izin verdiginin disinda (hiç kimsenin) sefaati yarar saglamaz. En sonunda kalplerinden korku giderilince (birbirlerine:) "Rabbiniz ne buyurdu?" derler, "Hak olani" derler. O, çok yücedir, çok büyüktür.

YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!