Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)

Tasavvuf, mutasavviflarin sayisinca tarifi olmakla beraber, genel olarak "Allah'i tanimak, kendini Allah'in yoluna adamak...
Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)
Beşir İSLAMOĞLU
Beşir İSLAMOĞLU
Eklenme Tarihi : 8.09.2022
Okunma Sayısı : 798

Tasavvuf, mutasavviflarin sayisinca tarifi olmakla beraber, genel olarak “Allah'i tanimak, kendini Allah'in yoluna adamak, Allah'tan uzaklastiran dünyevi islerden uzak durarak kendini uhrevi hayata hazirlamak” üzere ortaya çikarilmis bir ilim olarak tanimlanmistir.

Mutasavviflar, tasavvuf ilminin kaynagini bir takim ayetlere (3/145, 4/77) ve hadislere dayandirmaktadirlar. Ihsan ve takvayi esas alarak dünya hayatina ve maddi zevklere dalmamayi, ahirete ve manevi degerlere önem vermeyi tasavvufun gayesi olarak kabul etmislerdir.

Mutasavviflara göre ahireti kazanmak, Allah’i çok zikretmek,  nefsi tezkiye etmek, güzel ahlaka sahip olmak, Allah’in huzuruna selim bir kalple çikmakla elde edilir. Bunun için de ask, sevgi, vecd ve istigrak (ruhunun kendinden geçmesi) gibi duygularla hareket edip, manevi makamlar (velayet) elde etmek gerekir. 

Mutasavviflar, tasavvufun dogusunu, Resulullah as sonra ortaya çikan siyasi anlasmazliklar, baski ve zulümler, ihlasli dindarliga dayali hayat anlayisinin terk edilmesi ve yerine bencilligin, servet ve debdebe tutkularinin yer almasina baglamaktadirlar.

Mutasavviflar/sufiler, nefsin ve seytanin tuzaklarina düsmemek için, “dünya ehli” olarak niteledikleri insanlardan uzak durmayi tercih ederek, “Allah dostu” olarak kabul ettikleri arkadaslari ile “manevi kardeslik” bagiyla baglanmayi hayat tarzi olarak gördüler. Bir araya gelip sohbet etmek, zikir yapmak, inzivaya çekilmek için özel mekanlar olusturdular. Daha sonralari bu mekanlara tekke, zaviye, dergah gibi isimler verdiler. Bu mekanlarda hem tasavvuf egitimi, hem de medreselerde okutulan akait, tefsir, hadis, fikih gibi ilimler de okutulurdu. 9.asirdan itibaren fikih ilminin yani sira “tasavvuf ilmi” adi altinda yeni bir ilim dogdu ve bu alanda eserler kaleme alindi.

Kabul etmek gerekir ki tasavvuf ilminin ve tarikat hareketlerinin Islam’i teblig etmede, gaza ve cihad mefkuresini yaymada, fütüvvet denilen mesleki ve esnaf teskilatinda, ahiler yoluyla ticaret hayatini gelistirmede, sosyal yardimlasmada, edebiyat, siir ve tasavvuf müziginde önemli hizmetleri olmustur.

Bilindigi gibi, baslangiçta hemen hemen tüm islami yapilanmalar takva ilkesini esas alarak kurulur; yararli hizmetler yapar; ancak zamanla yozlasarak degisiklige ugrar ve yavas yavas fabrika ayarlarindan uzaklasirlar. Tasavvuf adi altinda ortaya çikan yapilar/tarikatlar da böyle olmustur.

Tasavvuf/tarikat yapilanmasini inceledigimizde 10. asirdan itibaren kurulus felsefesinden uzaklastigini ve fabrika ayarlarindan saptigini rahatlikla görebiliriz. En büyük sapma, “kaynak” sapmasidir ki Islâm düsünce tarihinde bilginin kaynagi vahiy ve ona bagli olarak “akil yürütme” kabul edilirken, tasavvufta; kesf, ilham, rüya, keramet, rabita gibi gnostik kavramlar bilginin kaynaklari olarak kabul gördü. “Resullere mucize, velilere keramet” denilerek, keramet veliligin göstergesi ve Allah ile aldatmanin yolu haline getirildi.

13. asirdan itibaren medreselerde ilim, “velev kane yüz seksen” nakaratinda söylendigi gibi, sürekli tekrar ve hasiyelerle sürdürülürken, tekke ve zaviyelerde de keramet” yarismalari yapilmaktaydi.

Esasen tasavvuf paradigmasina göre hareket eden tarikat liderleri, ilmin dünyevi tarafi ile ugrasmayi lüzumsuz gördüler; Onlar, batini ilimle ugrasarak taraftarlarini ahirete hazirlamaya çalistilar. (!) Bilmezler ki ahiret hayati da ancak dünya isleri ile kazanilir.

Müslüman toplumlarda ilim, felsefe ve düsünce alanlarinda Ebu Hanife, Mutezile, Maturidi paradigmasi yerine Hallac, Ibn Arabi, Gazali paradigmasi hakim olunca, akil, düsünce, bilim yerini sezgi, ilham, rüya ve kerametlere birakti. Aydinlik zamanlar gitti, karanlik zamanlar geldi. Yaklasik 6-7 asir karanlikta kaldik. Kur’an ve akil aydinliginda yürüyemedik. Onun yerine rivayetlerle, geçmisin fetvalarini tekrarla, hasiyelerle, hikayelerle, rüyalarla, kerametlerle, cenknamelerle vs. oyalandik durduk.

Bilindigi bibi, Müslümanlar bir zamanlar, Kur’an’in (2/164, 3/190, 10/6, 12/105, 14/32,33,34, 67/3 ki 1/8’ini teskil eder.) ayetlerini dikkate alarak varliklar üzerinde düsündüklerinde, o ayetler isiginda çalismalar yaptiklarinda, pek çok alanda çigir açtilar ve büyük basarilar kazandilar; ancak bu bilinç ve bu ruhtan uzaklastiklarinda, gerilediler, pek çok degerini kaybettiler.

Müslüman dünyasina zamanla hakim olan gnostik tarikat dinciligi, maalesef Kur’an’in israrla istedigi akli kullanma ve bilimle ugrasmanin önüne set çekmis, asirlarca halklarin sürünmelerine sebep olmustur. Hastaliklara karsi ilaç ve asilari kesfetmeyi, elektrigi bulmayi, bilgisayari, otomobili, motoru, günlerce havada kalan uçaklari, onlarca ton agirligi havada ve denizde tasiyan araçlari üretmeyi Müslüman aklin bulmasi gerekirken, “batil” veya “dinsiz” dedigimiz din mensuplari aklini kullanarak buldu ve büyük paralara tahvil etti.

Evet, Hristiyan dünyasi, 16. Yüzyilda “reForm” hareketleriyle akli-bilimi merkeze alarak kilisenin din baskisina son verirken, tarikat-cemaat hurafeciligine tapmis ilim adamlari(!) tarikat liderlerinin önünde el baglamaya devam ediyorlardi. Gün geldi, bilimi merkeze alan Bati güçlendi, emperyal zihniyet ve güçle isgal etmedigi/sömürmedigi Müslüman ülkesi birakmadi.

(NOT: IV. Murat döneminde Galata Kulesi’nden uçmayi basaran Ahmet Çelebi için, din adamlari: “Bu adam, cinlerle is birligi yapiyor, idam edilmeli” demislerdi. IV. Murat, bu adamlara inanmamis ve idam ettirmemisti; ancak medrese ögrencileri ve ulema isyanindan korktugu için, Ahmet Çelebi’yi Cezayir’e göndermisti.

Nüfusu 2.2 milyar olan Hristiyan dünyasi, 20. Yüzyilda 800’den fazla ödül alirken, nüfusu 1.7 milyar gözüken Müslüman dünyasi, ancak bilim alaninda 3 ödül alabilmistir. Nobel edebiyat ödülü alan Misir’li Necip Mahfuz ile fizik ödülü alan Pakistan’li Abdüsselam “mürted” ilan edilmislerdir. Necip, Selefi örgütlerce biçaklanarak yaralanmis ve daha sonra vefat etmistir.) (1911)

Devem edecek, insallah…

Selam ve muhabbetlerimle… BESIR ISLAMOGLU

Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.

YAZARA AİT BÜTÜN YAZILAR
1 Fazlurrahman Paradigması2 MÜŞKİL AYETLER, ANCAK TE’VİLLE ANLAŞILIR.3 Çağın Dini Konuları Mezheplere Havale Edilemez4 KİTAB’I, KİTAP’TAN ÖĞRENME ZARURETİ5 BİLİM GELİŞTİKÇE, DİN TASAVVURU DA DEĞİŞİR6 Resu ve Kitap ile İlgili Bitmeyen Münakaşalar7 MÜSLÜMANLAR CEHENNEME GİRİP TEKRAR ÇIKACAK MI?8 ESKİ ÇAĞLARIN TASAVVURU İLE KUR’AN ANLAŞILMAZ9 KUR’AN’IN DOĞRU ANLAŞILMASINDA MECAZ, TEŞBİH VE TEMSİLİN ÖNEMİ10 Müslüman Geçinenler Nerelerde Yanlış Yaptı?11 Kitle Kültürü Manipülasyondur12 MUHAMMED AS’IN GERÇEK SÜNNETİNİ/YOLUNU, ANCAK KUR’AN’DAN ÖĞRENEBİLİRİZ13 Sorun Dindemi, Dini Yanlış Anlamadamı?14 ALLAH TASAVVURUMUZ, DİN ANLAYIŞIMIZI BELİRLER15 KUR’AN BEŞ TEMEL ÜZERİNE BİNA EDİLMEKTEDİR16 İNSAN OLMANIN ÖLÇÜSÜ,AHLAKTIR.17 GECEYI KADIR YAPAN KURANDIR18 INSAN OLMAK ISTIKAMET ÜZERE OLMAKTIR19 Hesap Vakti Yakindir; Ölümle Baslar20 Seytan Neyimiz Olur?21 Musa (as) Ile Bir Kul Yolculugunda Verilen Mesaj22 Harut Ve Marut Kissasinda Verilen Mesaj23 Cinlerin Mitlestirilmesi (5) 24 Cinlerin Insan Anlaminda Kullanilmasi (4)25 Ayetler Baglaminda Cin Kavrami (3)26 Cin Kavramini Hurafelerden Arindirmak (2)27 Ins ve Cin Terkibi Ne Demektir? (1)28 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (2)29 Tasavvuf Ilmi Ve Tarikat Dinciligi (1)30 Insani Kölelestirmek En Agir Suçtur 31 Dua-Kader-Imtihan Iliskisi (Dua kaderi degistirir mi?) 32 Elestirilerde En Büyük Sorun, Ahlaksizliktir33 Kitap'i Dogru Tanimak34 Illet/Sebepler Degistiginde Hükümler De Degisir35 Kurban Sadakasinin Güncellenmesi Zorunludur36 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir Haccin Vakti (Hac Aylari)37 Hac Ibadetini Güncellemek, Zarurettir 38 Din Ögrenmede Kistas Nedir?39 Kur' an-i Reyi Ile Tefsir Edenler Kafir Olur Mu?40 Tenkit, Bir Tezin Dogrulugu Için Zaruridir; Ancak Cedele Dönüstürülmemelidir41 Dava, Hakka Riayet Etmekle Kazanilir42 Geceyi Kadir Yapan, Kur'an'dir43 Salatin, Namazla Iliskisi Üzerine?44 Kur'an'in Maksat ve Misyonu, Sorun Çözmektir45 Kur'an'da Ne Aradiniz Da Bulamadiniz? 46 Toplumda Allah'in Dini Yerine "Karma? Dinler Tercih Edilmektedir. Siz Hangi Dini Seçtiniz?47 "Kur'an Bize Yeter? Üzerine Yapilan Tartismalar48 Sirk Kosmanin Temel Nedeni, Allah'a Olan Güvensizliktir49 Imanlarina Zulüm Bulastirmayanlar Ancak Güvendedir 50 Haddini Bilmek, Insan Olmanin Temel Sartidir51 Hakikat, Batini Yollarla Ögrenilebilir Mi? 52 Din Üzerinden Yapilan Zulümler53 Zulüm Devam Ediyorsa, Tövbe ve Helallesme Anlamsizdir54 Gençlik Niçin Islam'a Mesafelidir? (Enes Kara ve benzer durumlar üzerine)55 "Kabir Ehlinden Yardim Isteyiniz?! "Allah Ile Beraber Baska Bir Ilah! Öyle MI??56 Kimin Isigiyla Nurlaniyorsunuz?57 Hangi Unsurlar Sirke Götürür?58 Islam, Kisi Odakli Degil, Ilke Odakli Bir Sistemdir 59 Kur'an'in Dogru Anlasilmasina Yönelik Sorun, Zihniyet Sorunudur60 Erdemli Toplum Nasil Olusur?61 Islam’da Ilkeler Kadim ve Bakidir, Içtihat Ise Hadis ve Konjonktureldir62 Siyaseti Dinlestirmek ve Dini Siyasallastirmak Üzerine?63 Sünnete Kimler Daha Baglidir?64 Ehl-i Sünnet Bir Koalisyondur; Homojen Bir Yapi Degildir65 Aliya Izzetbegoviç’i Mütefekkir Kilan Faktörler66 Allah Hakkinda Delilsiz Konusmak, Ona Iftira Atmaktir67 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -2-68 Resulullah As’dan Sonra Yasanan Hadiseler, Onun Mesajini (Yolunu) Degistirmistir/Saptirmistir -1-69 Hak Gaspi, Ibadetlerin Kazancini Tüketir70 Ahlakin Sarti Kaçtir?71 Her Iyi Müslüman, Ayni Zamanda Iyi Insandir72 Kurban Ibadetini (Kurban Etmeden!) Dogru anlamak -2- 73 Hayvanlar Ihtiyaç Üzerine Kesilir; Gelenege Kurban Edilemez -1-74 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -6-75 Kur’an’in Hükümlerinde Tahrifat Yapmak, ?Dine Karsi Din? Uydurmaktir -5-76 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Bühtandir -4-77 Dinde Tahrifat Yapmak, Apaçik Bir Günahtir -3-78 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -2-79 Dinleri Ile Ilgili Uydurduklari Kendilerini Aldatmisti -1-80 Insan Hayatinin Güvencesi Kisastir81 Insanca Yasamanin Ön Kosulu, Nesil Emniyetidir82 Er Kisi Niyetine83 Buhari’nin ?Camiu’s-Sahih? Adli Eserinin, Kur’an’la Esitlenmesi Çabalari Üzerine84 Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -2-85 Vahiy ve Akilla Temellendirilmeyen Iman, Koftur -1-86 Güçlünün Yaninda Yer Almak87 Mesafe, Maske ve Temizlik Sadece Coronavirüse Karsi Degil88 Müslümanlar Kimlik Krizi Mi Yasiyor; Yoksa Sahte Kimlik Mi Tasiyor?89 Ibn Rüsd Müktesebatinin Temeli Akildir90 Imam Gazali’yi Dogru Anlamak91 Bilim Gelistikçe Din Tasavvuru Da Degisir92 Dava Sahipleri Nerdesiniz? 93 Sahitlik, (Sehitlik), Hak ve Adaletin Gerçeklesmesi Içindir94 Görevimiz ?Iman Sorgulamak? Degil, Zulmü Sorgulamaktir95 Kaluu Bela Allah Ile Ahitlesmektir. Bakin Nasil!96 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (6)97 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (5)98 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (4)99 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (3)100 Zekât Kurumunun Güncellenmesi (2)
YORUMLAR
YENİ YORUM YAP
güvenlik Kodu
EDİTÖRDEN
Bizimle sosyal ağlarda bağlantı kurun!