Hayat ile Ömür,
Dil inkilabi ile anlam erozyonuna ugramis iki kurban daha...
Hâlbuki
Ömür yasadigimiz süreyi ifade ederken,
Hayat ise varlik âleminde doldurdugumuz boslugu ifade eder...
Evet "Hayat" çok daha soyut ve izafi bir kavramdir,
zaman ve mekan' in üzerinde, birçok alemin içinde...
Kisaca vâr oldugumuz her yerde.
Öyleyse
vâr oldugumuz kadar hayattâriz denilebilir mi? ...
Fakat bu sefer de burada bizi
"Var" lik ve "yok" luk kavramlari karsilar ki
Var nedir Yok nedir meselesine girsek
çikamayiz Azizim...
Ancak Hayattâr olmak
kavramina dönersek,
bu kavramin somut bir varlik aleminden ziyade,
mânâ âlemine baktigi asikar degil mi? ...
Meselâ gönül dünyasini,
sevgi, merhamet, deger,
Ask gibi duygularla donatmis bir insanin
Hayattâr olusu ile,
duygularini sadece öz benligine hasretmis bir insanin Hayattâr ligi ayni olabilir mi?
Veya düsüncelerin âleminde, hakikat nâmina cenk eden bir mütefekkir ile,
efkârini yalnizca sahsina hasretmis bir zihnin hayattârligi denk mi? ...
El Hâk Azizim...
"Kim benlik' de yok olursa,
Yokluk da vâr olur" der Ehli Kibâr ,
Aklini, kalbini, rûhunu bütün vecheleri ile hakikata hasretmek kadar vâr' lik olabilir mi ? ...
Biraz daha açacak olursak
"Vâr"lik , yokluk karsisinda bir durum bildirirken ,
Hayatdarlik o duruma dair
"Nasil bir varlik?" anlaminda
sifati temsil eder ... .
Bu nedenledir ki ,
her cânli yok' dan vâr ' olmaya dogru fitraten kaçarken , Nasil bir "Vâr"lik (?)
aradigimizdir aslolan ...
Velhasil kavramlari toparlayacak olursak ,
Ömür sahibi olmak baska ,
Var olmak baska ,
Hayattâr olmak bambaska Azizim ! ...
Hem nice ölü ler vardir ki Hayattâr ,
öyle yok bilinen vardir ki ,
varligi âlemleri kaplar ...
Bizi yok luktan çekip
var liga çikaran ,
Hiç lik içinden, Hayattârliga soyunduran ,
Su Ömrün kiymetini bilmek gerek Azizim ! ...
(mCu - Varlik mi , Hayat mi ?)
(Bu yazida yer alan fikirler yazara aittir. Hikmet Akademisi’nin bakis açisini yansitmayabilir.)
M. Kamuran TÜRKER